Eten is beleven!
Als je Mr. Mofongo een restaurant noemt, doe je het etablissement schromelijk te kort! Want niet alleen kun je er terecht voor Global Food in wereldse sferen, je kunt er ook gedestilleerde dranken krijgen in de stokerij, verse koffie in de branderij, cocktails in de cocktailbar en wijn in de rooftop-winebar. Kortom het is één en al beleving bij Mr. Mofongo. Allemaal ontsproten uit het brein van eigenaar Patrick Beijk. Een man die inmiddels grootse plannen heeft voor een soort Mr. Mofongo tot de vierde macht in de voormalige strokartonfabriek De Toekomst bij Scheemda.
Beijk deed ooit de sportacademie in Groningen. Maar via allerlei bijbaantjes ontdekte hij dat zijn passie bij de horeca lag. Daarom volgde hij naast zijn ‘sportstudie’ nog diverse horeca-opleidingen en startte hij een kleinschalig cateringbedrijf. ‘Op een gegeven moment werd ik gevraagd de catering te verzorgen voor een grootschalig, interacademiaal evenement van verschillende sportacademies. Dat beviel de hogeschool zo goed, dat ik gelijk drie kantines in mijn schoot geworpen kreeg’, vertelt Beijk.
Catering Service
Dat was het begin van Beijk Catering Service. Naast de snelgroeiende cateringtak begon Beijk ook een aantal horecabedrijven om zo balans in de organisatie te houden. Eerst kocht hij de Chaplin’s Pub, theaterrestaurant Het ei van Columbus, Baloney’s Showrestaurant en uiteindelijk Mr. Mofongo. Het Beijk-imperium groeide uit tot 23 vestigingen met zo’n 200 man personeel. Beijk: ‘Op mijn veertigste heb ik alles verkocht, op Mr. Mofongo en de Chaplin’s pub na. Ik volgde mijn hart: ik reisde de wereld rond en ontwikkelde me tot professioneel onderwaterfotograaf.’ Dat deed Beijk niet onverdienstelijk: zelfs in National Geographic prijken meerdere prijswinnende foto’s van de Groninger ondernemer.
Patrick Beijk

‘We hebben enkele marketing- en verkoop- activiteiten ontwikkeld met Kraantje Pappie’
Transparantie
Na bijna 8 jaar reizen was de onrust uit het lijf. Beijk richtte zijn focus volledig op Mr. Mofongo. Zelf noemt hij zich een owner/designer. En dat laatste vind je overal terug in het interieur. Eten gebeurt bijvoorbeeld aan prachtige oude werkbanken of aan tafels van omgebouwde, oude lintzaagmachines. Transparantie is een thema dat door heel Mr. Mofongo is doorgevoerd. De stokerij staat in volle glorie midden in het pand, in de koffiebar kun je het koffiebrandproces volgen, de vloer van de wijnbar is van glas en daaronder zie je een robotarm de wijnglazen vullen. Beijk heeft wat met robotica/domotica. Ook voor het uitschenken va de zelfgestookte dranken is een robotarm ontwikkeld en de vele glaspuien en glazen-carrousels zijn allemaal op afstand bedienbaar of werken volautomatisch. Alles is duidelijk te volgen en te bewonderen door de gasten.
Toekomst
Uiteraard heeft Mr. Mofongo een lastige tijd achter de rug door corona. ‘Want wat te doen met zo’n 100 man personeel terwijl er lockdowns en avondklokken zijn en een steunpakket met grote hiaten?’, stelt Beijk retorisch. ‘We hebben enkele marketing- en verkoopactiviteiten ontwikkeld met Kraantje Pappie onder de noemer ‘Craney’s kippenhok’ en daarnaast kon ik het merendeel van de medewerkers detacheren bij andere bedrijven. Hierdoor is vrijwel het gehele team behouden gebleven.’ Beijks blik is nu op Scheemda gericht. In de vroegere strokartonfabriek De Toekomst heeft hij alle ruimte om zijn ideeën groots gestalte te geven. De doelgroep bevindt zich in een straal van twee uur rijden van De Toekomst, dus ook in Duitsland. En er is geen twijfel mogelijk: een bezoek aan De Toekomst zal de reistijd zeker waard zijn.
