Slimme software verwerkt duizenden documenten
Declaraties invoeren, facturen verwerken, bonnetjes scannen, enzovoort. Voor grote bedrijven is het bulkwerk dat veel tijd vergt. Maar er is hoop: het Groninger bedrijf Klippa digitaliseert en automatiseert dit soort repeterende werkzaamheden. Tal van Nederlandse, maar zeker ook vele buitenlandse organisaties hebben hun weg naar Klippa gevonden. En dat vind je weerspiegeld op de werkvloer, waar vele nationaliteiten gezamenlijk aan de Klippa-software werken.
Ter illustratie van één van hun activiteiten haalt CEO en Co-founder Yeelen Knegtering cosmeticaproducent Nivea aan. ‘Het is een enorm groot, internationaal bedrijf dat graag haar loyale klanten wil belonen. Om dat te realiseren kunnen klanten hun kassabonnen voor Nivea-aankopen uploaden naar het bedrijf en krijgen vervolgens een beloning. Het brengt wel met zich mee dat Nivea tienduizenden kassabonnen moet verwerken. Juist daar schieten wij te hulp met onze slimme software. Die automatiseert het complete verwerkingsproces.’
Drie sectoren
‘Onze klanten vind je in drie sectoren terug’, vertelt CEO Knegtering. ‘Ze bevinden zich onder boekhoud- en accountantskantoren, in de loyalty en retail en tot slot in de financiële en verzekeringssector. Toen we begonnen met Klippa richtten we ons vooral op bonnen en facturen, maar inmiddels bedienen we een heel breed palet van documentsoorten. Denk aan bankafschriften, contracten, loonstrookjes, paspoorten, enzovoort.’
Klippa

Vooral in de Benelux en in Duitstalige landen is Klippa actief. Maar ook de VS lonken
Uniek
Wat Klippa heel uniek maakt volgens Knegtering is haar ‘cross-Europe focus’. ‘We helpen bedrijven die meerdere vestigingen over Europa hebben en daardoor te maken hebben met een diversiteit aan talen’, verduidelijkt hij. ‘Onze software is eenduidig en toch functioneert ze goed over de verschillende landen.’ Vooral in de Benelux en in Duitstalige landen is Klippa actief. Maar ook de VS lonken. Het verbaast dan ook niet dat het salesteam van Klippa vele verschillende nationaliteiten telt. Knegtering: ‘Naast het salesteam staat een heel sterk content-marketingteam dat bedrijfsproblemen beschrijft en daar onze software-oplossingen tegenover zet. Op die manier komen klanten vanzelf naar ons toe.’
Familie
Klippa is opgericht door 3 techneuten en 3 zakenmensen. Juist die mix verklaart het succes van Klippa dat inmiddels aan 65 man werk biedt. Het grootste deel daarvan bevindt zich in het Groningse hoofdkantoor. Verder is er een klein saleskantoor in Amsterdam en een backoffice in Roemenië. ‘Klippa is meer dan werk alleen’, vindt Knegtering. ‘We vormen als het ware een familie. Zo eten we hier in Groningen elke maandagavond samen, is er maandelijks een teamuitje en regelmatig vinden er hackathons plaats. Kortom er is veel sociale activiteit rondom het werk.’
Serene rust
Op de werkvloer is er van alles gedaan om een prettige werksfeer te creëren: er is veel groen en tussen het werk door is er tijd om even met de hond van een van de medewerkers te spelen. In een soort serene rust werken tal van nationaliteiten hard aan het uiteindelijke doel van Knegtering: de grootste documentverwerker van Europa worden.
