Cookinglife verovert Europese keuken
Koken is in. Het liefst doe je dat in een keuken met hippe, leuke spulletjes. En vervolgens ga je eten aan een feestelijk gedekte tafel met mooi servies en bestek. Dat alles wordt te kust en te keur aangeboden door webwinkel Cookinglife die dagelijks door honderden Europeanen wordt bezocht. Ooit gestart als experimentele webwinkel, biedt Cookinglife zo’n 160 mensen werk.
In 2009 startte Sebastian Bakker vanuit zijn zolderkamer het full service marketingbureau 050media. Webshops waren in opmars, maar een goed CRM systeem voor het MBK bestond nog niet. ‘Daarom besloot ik zelf een twintigtal webshops te creëren waar ik al mijn kennis en kunde op kon loslaten,’ vertelt Bakker. ‘Zo kon ik me helemaal inleven in de klant.’ Een van die webshops was Cookinglife. Dat bleek een gat in de markt en al snel werd het een op zichzelf staand bedrijf. Omdat Bakker zich meer wilde focussen op 050media, verkocht hij alle webshops, op Cookinglife na.
Groeipotentie
Bakker: ‘Door zelf alle kernprocessen uit te voeren, weten we ons te onderscheiden. Het ontwerpproces van onze eigen servieslijnen, alle marketing, productfotografie en goederendistributie vindt plaats aan de Osloweg in Groningen.’ Cookinglife startte op de Nederlandse markt, maar al snel merkte Bakker dat er ook over de grens groeipotentie lag. Cookinglife heeft nu webshops in 7 talen. De inhoud van elke shop sluit aan op de specifieke cultuur van een land. Teksten zijn door ‘native speakers’ opgesteld. Geen wonder dus dat de werkvloer vele verschillende nationaliteiten telt
Sebastian Bakker

‘Als we ergens eten, gaat eerst het bord omhoog om te zien van welk merk het is’
Gezamenlijk
Medewerkers van 050media en Cookinglife werken gebroederlijk naast elkaar in hetzelfde pand. Naast hard werken staat plezier maken centraal. Lunchen, sporten, feesten en meer gebeurt veelal gezamenlijk. Bakker: ‘We hebben hier een eigen kok die elke middag een verse lunch voor ons allen verzorgt. Verder hebben we een eigen sportschool en doen we mee aan diverse sportwedstrijden. Waaronder de 4 Mijl van Groningen natuurlijk.’
Nieuw bedrijfspand
Bakkers passie richt zich primair op het online gebeuren, maar zeker niet uitsluitend. Binnenkort gaat Cookinglife van twee (één in Groningen en één in Nijmegen) naar zeven fysieke winkels in Nederland. ‘We zijn nu eenmaal verknocht aan het product,’ verklaart Bakker. ‘Als we ergens eten, gaat eerst het bord omhoog om te zien van wat voor merk het is.’ Verder staat er een grootscheepse verhuizing naar een nieuw bedrijfspand op de agenda. Ruimtegebrek en het missen van laadperrons voor vrachtwagens dwingen Cookinglife hiertoe.
