Next Generation Shipyards

Next Generation Shipyards, Lauwersoog

Next level schepen bouwen voor de volgende generatie

‘We willen het beter doen, schepen bouwen vóór en ván een volgende generatie’, klinkt het strijdvaardig uit de mond van Albert Keizer. Hij is directeur van Next Generation Shipyards (NGS) in Lauwersoog. Zijn samenwerking met de helaas te vroeg overleden Wubbo Ockels verraadt Keizers ambitie: schepen laten varen op fossielvrije brandstof.

De Ecolution, zoals het schip van Ockels heet, is een toonbeeld van duurzaamheid. Zo wekt het zijn eigen energie op. Wubbo Ockels bouwde het schip samen met Keizer. Toen het schip na de dood van Wubbo geen bestemming meer had, kocht Keizer het samen met twee andere partijen op en bracht het onder in de stichting Wad Duurzaam. ‘We hebben de dieselmotor vervangen door een elektromotor die gevoed wordt door een brandstofcel op waterstof. En het werkt! Je kúnt varen op waterstof. Het is betrouwbaar. Nu willen we de visserij interesseren in het concept.’ Om de vissers van brandstof ofwel waterstof te kunnen voorzien wil Keizer samen met Stichting Wadduurzaam een zonnepark ontwikkelen in Lauwersoog.

Albert Keizer:

”Het werkt! Je kúnt varen op waterstof!”

Nichemarkt
NGS is vooral bekend vanwege haar specialistische werkschepen. ‘We zitten in een nichemarkt en ontwikkelen alles in eigen huis. Brandstofgebruik heeft onze bijzondere aandacht. Je ziet vaak dat ontwerpfouten worden opgelost door zwaardere motoren in te bouwen met een hoger brandstofverbruik als gevolg. Wij hebben onlangs voor het Loodswezen een schip gebouwd dat een brandstofbesparing kent van wel 35 procent.’ Een andere fascinatie van Keizer is geluid: ‘Reguliere schepen veroorzaken vaak een oorverdovend lawaai onder water. Vissen hebben daar ontzettend veel last van. Bij een schip voor hydrografisch onderzoek dat we onlangs bouwden, hebben we veel aandacht besteed aan geluidreductie. Met dat concept gaan we nu de markt op.’

Unieke scheepslift
Naast nieuwbouw vinden er ook veel scheepsreparaties en onderhoudswerkzaamheden plaats bij NGS. Sterke troef is de unieke scheepslift. Die staat boven een bassin van 10 meter breed en heeft een hijscapaciteit van maar liefst 220 ton. Deze ‘travel lift’ is één van de grootste in Nederland, België en Noord-Duitsland. ‘Hiermee kunnen we vissersschepen, werkschepen en ook bruine vlootschepen uit het water tillen. Zelfs grote catamarans!’, benadrukt Keizer.

Concurreren
Al het werk gebeurt in eigen huis op Lauwersoog. Keizer: ‘We zijn geen projectorganisatie en besteden weinig uit. Onze kracht schuilt in onze mensen; zij hebben enorm veel vakkennis en ervaring. NGS telt 60 medewerkers, waarvan 15 flexkrachten. We hebben alle disciplines onder een dak: het interieur, de elektriciteit, de navigatie, het aandrijfsysteem, enzovoort. We kunnen het allemaal zelf. En doordat we alles slim in elkaar laten grijpen, kunnen we zelfs concurreren met landen als Vietnam!’