Maripaan Groep BV

Maripaan Groep BV, Groningen

De kracht van samen

In de Graansilo te Groningen is de Maripaan Groep van Paul Papo en Anrico Maat gevestigd. De groep is verantwoordelijk voor 15 Noord Nederlandse Jumbo’s, diverse horecagelegenheden, vastgoed en Graansilo Bier. Samenwerking hebben de heren hoog in het vaandel staan. Zo ook met lokale ondernemers. Breng een bezoekje aan een Maripaan-Jumbo en je vindt tal van voorbeelden.

‘Samen kom je verder,’ luidt het motto van Papo en Maat. Dus treft de consument in hun supermarkten bijvoorbeeld de asperges en aardbeien van tuinbouwbedrijf Meinardi uit Noordbroek. En er zijn meer voorbeelden. Zo begon Maripaan met de verkoop van de soepen van De Kleinste Soepfabriek uit Stad. Nu worden de soepen in 600 jumbo winkels verkocht. Begonnen als een cadeautje omdat Maripaan zich in de Graansilo vestigde, ontwikkelden medewerkers samen met de Groningse Brouwerij Martinus het Graansilo Bier. Thans zijn de vier soorten te vinden in de schappen van 160 winkels en er zullen meer volgen zodat uiteindelijk heel Nederland van dit bier kan genieten.

Vertrouwen Veghel
Papo en Maat hebben een lange geschiedenis in het supermarktwezen:  Maat is zoon van een kruidenier en het eerste baantje van  Papo was vloeren aanvegen in een supermarkt. Het ondernemen zit beide heren in het bloed. Ondanks de visie van het hoofdkantoor, ontwikkelden Maat en Papo een Jumbo midden in het centrum van Groningen. ‘Veghel heeft het liefst directe parkeergelegenheid rond de winkel, maar schonk ons toch het vertrouwen een pilot te starten in de Oosterstraat. Nu wordt dit cityconcept over heel Nederland uitgerold’, vertelt Maat met enige trots.

Omgeving versterken
Beide heren beheren ook een vastgoedtak. ‘Zo kunnen we onder andere de omgeving van onze winkels versterken door bijvoorbeeld retail aan te kopen of een parkeerterrein te creëren’, verklaart Maat. Ook horeca mag zich verheugen in de aandacht van Maripaan: natuurlijk komt er aan de Grote Markt van Groningen weer een La Place, maar van een heel andere orde is de Rooftop Merckt Sky-Kitchen-bar die op het dak van Merckt in Groningen is gesitueerd. Hier kan men lekker eten, prachtige wijnen en heerlijke cocktails combineren met een geweldig uitzicht. En sinds enige tijd is het monumentale Feithhuis in bezit van Maripaan.

Maat en Papo:

”Soms vinden we hun doelstellingen wel eens te ambitieus …’’

Duurzame ontwikkeling
Duurzaamheid is belangrijk voor Maripaan. ‘Waar mogelijk passen we verpakkingen aan. Verspilling voorkomen we door onze t.h.t.-producten eerder af te prijzen of door ze te schenken aan voedselbanken’, legt Maat uit. Het sociale gezicht van Maripaan komt ook tot uitdrukking in ‘Maripaan Teaming’ dat door het personeel is opgezet. Idee is dat elke medewerker 1 euro van zijn salaris in een pot stort. Klanten kunnen hier hun emballagebonnen doneren. Uiteindelijk worden met het verzamelde geld allerlei lokale goede doelen gesteund.

 Medewerkers
‘In de eerste plaats betreft duurzaamheid onze medewerkers’, benadrukt Papo. ‘We vinden het belangrijk dat ze zich ontwikkelen, weten wat hun kracht is. Daarom bieden we opleidingen en trainingen op elk vlak. Samen met onze medewerkers, we tellen er 2.000,  geven we ook invulling aan onze bedrijfsvisie. Soms vinden we hun doelstellingen wel eens te ambitieus, maar vaak krijgen ze toch gelijk.  Samen hard werken en samen lol hebben, daar geloven we in!’