Lift-Tex Industrie BV

Lift-Tex Industrie BV, Tolbert

Lift-Tex tilt zwaar aan kwaliteit supervezel

Bij Lift-Tex in Tolbert maken ze van hoogwaardige synthetische garen enorm sterke hijsstroppen. De sterkste kan meer dan 2.500.000 kg hijsen! Dit maakt het product uitermate interessant voor windmolenbouwers. Maar ook de ruimtevaart kent de bijzondere kwaliteiten van de Lift-Tex-producten, net als de auto-industrie, defensieorganisaties, enzovoort. Veelal illustere klanten uit technologische, innovatieve industrieën waarvan directeur Luuk Calboo de namen niet mag prijsgeven. ‘Het is allemaal highly classified en confidential’, benadrukt hij.

Tot voor kort was kevlar de sterkste vezel die door de hijsindustrie werd gebruikt. Maar inmiddels heeft DSM een nieuwe supervezel ontwikkeld die nog sterker is: Dyneema. Ze is uitermate geschikt om hijsstroppen van te maken die daarmee een stuk lichter worden dan de conventionele hijskettingen. Dus kunnen er zwaardere objecten gehesen worden. ‘Vroeger lag onze focus op het maken van span- en hijsbanden voor vrachtwagens’, vertelt directeur Calboo. ‘Maar die komen nu zo laag geprijsd uit China, dat we ons vooral richten op de hijsstroppen. Het gaat hier om heavy lift producten die  we wereldwijd leveren onder de naam EXTREEMA®.’

Groei
Momenteel werken er 45 mensen bij Lift-Tex. ‘We zijn naarstig op zoek naar nieuwe mensen. Om aan de vraag te voldoen, moeten we het machinepark uitbreiden zodat de productiecapaciteit toeneemt. We nemen daarvoor het pand van onze buren over om daar een volledig nieuwe bedrijfshal te bouwen. Daarmee creëren we een werkplek voor nog eens 35 mensen. Het gaat om engineers, binnendienst medewerkers, enzovoort. Net als andere bedrijven hebben we veel moeite goed gekwalificeerd personeel te vinden. We richten daarom ons vizier ook op het buitenland. Momenteel hebben we al Spanjaarden en Italianen in dienst.’

Calboo:

”We hebben hier een bijzonder gemêleerd personeelsbestand. Dat wil je toch niet te grabbel gooien?”

Strategische alliantie
Een groot deel van de Lift-Tex-productie richt zich op het buitenland. De klanten zitten in Scandinavië, Spanje, Italië, Frankrijk, Japan, Noord-Afrika, Congo, Angola, enzovoort. Indrukwekkend, maar waarom ontbreken Noord- en Zuid-Amerika nog in dit lijstje? ‘Onlangs hebben we een strategische alliantie gesloten met een Amerikaans bedrijf en een Braziliaanse distributeur zodat de EXTREEMA®producten hun weg naar de VS en Brazilië vinden’, pareert Calboo de vraag.

Identiteit behouden
Nu Lift-Tex zo in de belangstelling staat van Amerikanen, lijkt de vrees voor een overname gerechtigd. ‘Nee, dat zal nooit gebeuren’, klinkt het resoluut. ‘We vormen een driekoppige directie die alle aandelen in bezit heeft. Wij allen hebben de intentie om de aandelen in eigen hand te houden omdat de firma haar lokale en regionale identiteit moet behouden. Mocht ooit één van ons zijn aandelen willen verkopen, dan hebben de andere twee het recht van eerste koop. Zo behouden we een stabiele firma die continuïteit en groeimogelijkheden in zich draagt. We hebben hier een bijzonder gemêleerd personeelsbestand, met verschillende opleidingen, achtergronden en nationaliteitenkopers. Dat wil je toch niet te grabbel gooien?”