iWink

iWink, Groningen

iWink slaat nieuwe digitale weg in met Reporting

Tegenwoordig kan iedereen websites bouwen: de tools worden zelfs gratis, online aangeboden. Toch heeft websitebouwer iWink daar geen last van. ‘Wij ontwikkelen websitepakketten voor specifieke sectoren die maatwerk, toegankelijkheid, veiligheid en ondersteuning wensen’, zegt commercieel directeur Jurriaan Wentink. ‘Daarnaast hebben we een nieuw, uniek digitaal product ontwikkeld: Reporting.’

‘Veel organisaties zijn verplicht een publiek jaarverslag te publiceren. Meestal gebeurt dat in de vorm van een pdf’, legt Wentink uit. ‘Niet zo gebruiksvriendelijk, want je moet ’m eerst downloaden voordat je ’m kunt lezen.’ Daarom bouwt iWink als het ware een website om het jaarverslag heen. Filmpjes, afbeeldingen, grafieken, comments, van alles kan worden ingebouwd. En het verslag is direct toegankelijk.

Wentink:

”Met Reporting hebben we echt een voorsprong op de concurrentie.”

Kerstkaarten
‘We hebben veel ontwikkelingsuren in Reporting geïnvesteerd. Maar inmiddels nemen ruim 50 klanten uit heel het land Reporting af en daarmee is het uitermate succesvol. Met Reporting hebben we echt een voorsprong op de concurrentie.’ Twintig jaar terug hadden weinigen verwacht dat iWink zo’n prominente plek binnen de digitale communicatie zou verwerven. Wentink en technisch directeur Simon Wisselink startten toen hun samenwerking omdat ze allebei briefpapier nodig hadden en het goedkoper bleek om dit gezamenlijk te ontwikkelen en in te kopen. Een van hun eerste klanten werd de Gasunie. Dat bleek een kantelpunt voor iWink.

Internationaal
iWink kreeg vaste voet binnen de Gasunie. ‘Ondanks onze ‘data security’ wisten we toch flexibele systemen te bouwen. Dat wordt gewaardeerd. We werken momenteel ook voor de Trans Adriatic Pipeline. Dat is ook een langgekoesterde wens: internationaal opereren. En dat lukt ons ook al met het Reporting-product.’ Wentinks personeelsbestand is minder internationaal; medewerkers komen vooral uit het Noorden. ‘Maar met het huidige thuiswerken heb ik goede hoop ook eens iemand uit Arnhem of zo aan te trekken, want de arbeidsmarkt in het Noorden is krap. Afstanden vormen geen bezwaar meer. Dat geldt ook voor onze klanten; velen bevinden zich in de Randstad. Weet je dat het twee jaar terug nog ondenkbaar was dat je met corporate klanten online besprekingen voerde?’