Royal Bodewes

  • Sinds: 1812
  • Aantal medewerkers: 100

Nienke Bodewes en Martijn Beunk vertellen:

“Waar we trots op zijn? Het getuigt denk ik wel van goed ondernemerschap als je een bedrijf al 212 jaar stabiel draaiende weet te houden. In tegenstelling tot ‘zoveel mogelijk geld verdienen in recordtijd’. Spaarzaamheid, geduld en bescheidenheid gaven ons overigens de mogelijkheid om nu net nog een aanzienlijke verbetering van het bedrijfsproces te bekostigen. Nieuwe bedrijfshallen, slimmere logistieke routes, onze kraan gereviseerd. Een enorme efficiëntieslag! Helemaal voorbereid op de toekomst. In deze branche rekenen we in ‘aantal gewerkte uren per ton’. Dat cijfer is enorm gedaald. 

Alleen zo kunnen we de concurrentie vóór blijven. Zelfs in Azië, waar een lasser enkele dollars per uur betaald krijgt. Wij kiezen voor hoge kwaliteit. In de scheepvaart wil dat ook zeggen: houd het zoveel mogelijk eenvoudig en ‘levensloopbestendig’. Onze schepen gaan 30 tot 40 jaar mee, ook een vorm van duurzaamheid natuurlijk. We houden nu al rekening met het beperken van de afvalstroom wanneer het schip gesloopt gaat worden, door geen materialen te gebruiken die niet geschikt zijn voor hergebruik, of belastend voor het milieu zijn. Eenvoud heeft ook het voordeel: overal te repareren, in elke uithoek van de wereld. Genoeg aan een schroevendraaier en een Bahco bij wijze van spreken. 

Innovatie en duurzaamheid komen terug in alles wat we doen. Er is meer vraag naar schonere scheepsmotoren. Voorbereid op de CO2-neutrale brandstof methanol. 

Ook intern hebben we een groene ideeënbus die we tot Green Team hebben gedoopt. Iedereen mag met slimme oplossingen komen, daar is ook budget voor. Van Warmetruiendag en stoppen met wegwerpbekers tot meedenken over innovatieve apparatuur en werkprocessen. Er lopen onderzoeken om ons eigen machinepark (heftrucks bijvoorbeeld) te laten lopen op plantaardige biodiesel. Van staal snijden met acetyleen willen we straks overstappen naar plasmasnijders. In dit onderzoek zien we nu al een besparing van 12 ton CO2. We hebben genoeg zonnepanelen voor een derde van het hele bouwproces, want staal smelten kost enorm veel energie! We willen overigens dat ook onze leveranciers meedoen aan de vergroening.

Ons lokale netwerk is echt van levensbelang! Geen schepen zonder goede, vakkundige partners in de buurt. We besteden heel veel uit: leidingwerk, diverse pompen, van de toiletten tot aan het ballast systeem, een schilder uit de regio doet het verfwerk, een ander de elektrische installatie. Het sanitair komt van nog geen 500 meter verderop.

Zij maken het, wij zijn de dirigent. Al met al een niet te onderschatten impact op de werkgelegenheid in het Noorden. Op die verantwoordelijkheid zijn we best trots. 

Dankzij het nadenken over de Groninger Ondernemingsprijs realiseerden we ons ineens: we zijn best goed bezig. Het is belangrijk om aandacht te vragen voor Hoogezand, dat wel eens als verre ‘uithoek’ wordt gezien in de maritieme sector. Die zit toch in Rotterdam? We doen er alles aan om verder te verbeteren. Onze directeur heeft veel contact met de NHL Stenden Hogeschool. Jong talent is essentieel, anders dreigt een gapend gat met oudere, ervaren vaklieden. Het doel van het project Curriculum is om zó op te leiden, dat ze straks goed passen in de sector. Wat ons vooral onderscheidt van de concurrentie? Naast een ‘custom built’ product is dat het pure enthousiasme. Anderen beweren dat wel; wij stralen het uit, elke dag.”