DUOVORM E-TAIL GROUP

  • Sinds: 2012
  • Aantal medewerkers: 69

Niels Ettema en Ferniand Vos vertellen:

“We komen uit het technisch onderwijs. Mooi werk, maar in onze ogen werd dat steeds verder uitgekleed. Minder uren, minder middelen. Dus zijn we om ons heen gaan kijken, naar de mogelijkheid om iets voor onszelf te beginnen. Dat het een succes zou worden, zagen we eerst nog niet aankomen. In 2017 besloten we om ‘echt’ ondernemer te worden, met de risico’s die daarbij horen. We wilden er vol voor gaan! Van het onderwijs missen we alleen het leuke ‘geklooi’ met leerlingen: samen dollen, een beetje lachen met elkaar.
Een deel van onze medewerkers komt uit wat bij het UWV ‘het doelgroepregister’ heet: mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De docent in ons, blijft het mooi vinden om juist deze mensen een kans te geven en verder te helpen. Leuk detail: onze eerste twee medewerkers waren praktijkonderwijsleerlingen van de school waar wij les hebben gegeven.

Wat we meteen zeker wisten: we gaan veel meer doen dan alleen ‘makkelijk dozen doorschuiven’. Of erger nog: dropshipping. Daarvoor heb je als ondernemer alleen een laptop nodig; de klant bestelt en jij geeft even een seintje aan de leverancier of maker. Wij hebben bewust alles zelf op voorraad. Alleen dingen waar we zelf achter staan. Per stuk leverbaar. Of je nu als klussende particulier 1 scharnier nodig hebt, of als meubelmaker een hele reeks. Mensen die onze vestigingen in Groningen (tegelgereedschap) of Veendam (meubelbeslag) inlopen, kijken soms hun ogen uit. Dan lopen ze door het magazijn en zien ze iets wat ze nog nooit eerder zagen. We horen vaak het woord ‘snoepwinkel’!

Onze vestigingen richten zich elk op een eigen nichemarkt, dat is ook een bewuste keuze. Gespecialiseerd, maar dan ook op dat onderdeel het allerbeste! En zo’n 95% uit voorraad. We hechten veel waarde aan onze helpdesk. We leveren niet alleen spullen, ook het vakkundige advies. Merkneutraal, dus écht wat je nodig hebt – niet wat ons het beste uitkomt. Op onze afdeling Sales komen veel mensen uit de branche, of we hebben ze zelf intern intensief opgeleid. Vraag maar raak. Als je een whatsappberichtje stuurt, antwoorden we zo snel mogelijk. Om de klantverwachting te overtreffen, moeten we blijven innoveren. Goed rondkijken, bijvoorbeeld op vakbeurzen, om voorop te blijven lopen. De klantbeleving moet van A tot Z kloppen, anders doen we iets niet goed. Onze visie is: Alle klussen in en om het huis perfect uitgevoerd.

We zijn bezig met een volgende professionaliseringsslag. Daar hoort duurzaamheid zeker bij. Ten eerste werken we met een vervangingsmarkt, altijd duurzamer dan nieuw kopen. Maar vooral in de verpakkingen kunnen we nog verder verbeteren. Geen plastic zakjes meer, maar volledig gerecycled papier en karton, met keurmerk. Een lange levensduur van artikelen is ook een vorm van duurzaamheid. We laten wel eens samples uit Azië komen; het meeste doorstaat de kwaliteitstoets niet. We zijn in China op onderzoek uit geweest. Sommige producten willen we onder eigen merk gaan verkopen. Dan is wegwerpkwaliteit uit den boze. Bovendien gaan we eerst zelf kijken op productielocaties; we willen geen fabrieken waarvan we niet precies weten wat daar gebeurt, ook wat de arbeidsvoorwaarden betreft.
Een verschil met de beginfase: toen stuurden we vooral op de bankrekening. Bijna ‘we zien wel, als we maar inkomsten hebben’. Nu werken we met duidelijke doelstellingen en sturen we gericht op key performance indicators en data. Ook onderdeel van de professionaliseringsslag. Voorop blijven lopen in de markt, daar gaan we zeker mee door!”