Hoe onderscheid je je van de concurrentie, als je al meer dan een eeuw actief bent in de logistieke sector? Een sector die te maken heeft met sterk veranderende wet- en regelgeving, stijgende brandstofprijzen, nieuwe wensen van opdrachtgevers en een enorme groei van het aantal aanbieders, zowel nationaal als internationaal. Oldenburger|Fritom uit Veendam is erin geslaagd om met een slimme strategie uit te groeien tot een succesvolle, internationale logistieke dienstverlener die regelmatig een pioniersrol vervult. CEO René Dale, geboren in Oude Pekela en getogen in de stad Groningen, legt uit hoe de onderneming zo succesvol is geworden.
Daarvoor gaat Dale eerst terug in de geschiedenis: “Ons bedrijf werd in 1917 opgericht door grondlegger Jan Oldenburger. In de decennia daarna hebben meerdere generaties Oldenburger het bedrijf verder ontwikkeld. In 1999 verkochten de kleinzoons van de grondlegger hun onderneming aan de Fritom, de families Veenstra, Wiersma en Doorenbos. Daardoor zijn we een echt familiebedrijf gebleven. Nu werken we met zeven bedrijven samen binnen de Fritom Logistic Solutions Group. We opereren elk zelfstandig en hebben achter de schermen regelmatig overleg. Zo nemen we best practices van elkaar over en faciliteert de Fritom Holding ons bij overkoepelende zaken zoals de IT-infrastructuur.”
Pioniersrol
“We leveren ieder jaar onze bijdrage aan de groep en kunnen zo samen aan de bovenkant van de markt opereren”, vertelt Dale, die zelf al ruim 38 jaar actief is in de sector. “Eén van de kernwaarden van Oldenburger|Fritom is het streven naar duurzaamheid en een zo laag mogelijke CO2 uitstoot. We nemen onze verantwoordelijkheid voor de effecten van onze ondernemingsactiviteiten en vervullen hierbij regelmatig een pioniersrol. In 2018 hebben we als eerste logistieke dienstverlener in het Noorden een state-of-the-art distributiecentrum laten bouwen volgens het hoogste internationale duurzaamheidsniveau: 5-sterren BREEAM Outstanding. Ons distributiecentrum is zowel energieneutraal als hydrologisch neutraal en is aardbevingsbestendig gebouwd, zonder gasaansluiting maar met warmtepompen. De elektriciteit komt van ons eigen zonnepark met 1.600 zonnepanelen.”
Ketenregie
Hoe belangrijk duurzaamheid ook is, het gaat uiteindelijk om de logistieke prestaties die je levert. Hoe kun je je daarin nog onderscheiden? “Kijk, al onze concurrenten kunnen natuurlijk producten opslaan en van A naar B vervoeren”, antwoordt Dale, “maar wij gaan veel verder. Vanuit onze hoofdvestiging in Veendam en nevenvestigingen in Emmen, op Schiphol, in het Hongaarse Tatabánya en in het Italiaanse Bergamo, voeren wij wereldwijd de regie over de keten van onze opdrachtgevers. We organiseren wegtransport, luchtvracht, zeevracht, tri-modaal transport, warehousing, value added services en e-fulfilment. Ook zijn we actief in een steeds groter deel van de productieketenvan onze opdrachtgevers. Dat gaat zelfs zo ver, dat onze medewerkers tegenwoordig de grondstoffen aan de productielijnen afleveren.”
Kwaliteit, duurzaamheid, innovatie
“Op prijs en schaal kunnen wij niet altijd concurreren met de grote wereldwijde logistieke bedrijven, maar wij onderscheiden ons wel door de kwaliteit, duurzaamheid en innovatie van onze logistieke oplossingen. Voor al onze klantrelaties geldt dat deze drie focuspunten van ons onderscheidend vermogen belangrijk zijn. Dat is onze toegevoegde waarde en dat geeft extra binding. Dáár onderscheiden wij ons mee. Pas daarna komen de kosten.”
Vestiging Schiphol
“Neem Avebe”, vervolgt Dale, “een grote regionale relatie. In de luchtvracht kwam hun product regelmatig met schade aan bij de klant. Dat kan natuurlijk niet. Daarom hebben wij een innovatieve verpakking ontwikkeld waarmee de producten zorgvuldig worden vervoerd. We verzorgen nu ook de luchtvracht en mede dankzij onze eigen vestiging op Schiphol kunnen we de zendingen zelf veilig verklaren. Dit zorgt voor snellere doorlooptijden en reduceert de kosten. Hierdoor werden we in coronatijd gevraagd om ook het transport van medische producten te verzorgen. We hebben ons daarna meteen volgens het ISO 13485-certificaat voor medische hulpmiddelen laten certificeren.”
Partnerships
Oldenburger|Fritom biedt logistieke oplossingen aan in diverse sectoren, waaronder hightech, food, packaging, healthcare en fast moving consumer goods. “Wij streven ernaar om onze dienstverlening naadloos te laten aansluiten op de strategie en bedrijfsvoering van onze klantrelaties.” Oldenburger|Fritom ademt hierbij nog altijd de sfeer van het traditionele familiebedrijf en raakt niet meteen in paniek als het eens een jaar niet goed zou gaan. “Net als andere familiebedrijven zijn wij gericht op continuïteit en kwaliteit op de langere termijn. Daarom werken wij intensief samen met onderwijsinstellingen in de regio en investeren wij volop in onze medewerkers, ons belangrijkste kapitaal. Onze stakeholders weten dat wij een solide en solvabele onderneming zijn, waardoor we langdurige partnerships met elkaar kunnen aangaan.”
Beheer cookie toestemming
We gebruiken technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. We doen dit met als doel om de beste ervaring te bieden en om gepersonaliseerde advertenties te tonen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen we gegevens zoals bladeren gedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of je toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.