Image+ Digital legt blijvende herinneringen vast
De rollercoaster in het pretpark komt tot stilstand. De passagiers stappen uit en haasten zich naar het fotoverkooppunt. Ze willen allemaal de foto zien die tijdens hun rit is gemaakt. Vaak kopen ze de blijvende herinnering aan die spannende rit. Het bedrijf achter deze foto’s is Image+ Digital, actief op vele pretparken en zwembaden in binnen- en buitenland.
Dankzij digitalisering heeft de fotografie een enorme boost meegemaakt. Dat is ook een van de succesfactoren van Image+. “Een vriend van mij verkocht destijds chemische foto’s in een pretpark”, vertelt Jan Bijl, eigenaar en oprichter van bedrijf. “Ik had destijds een IT bedrijf en hij vroeg mij of ik misschien een digitale methode kon ontwikkelen. Samen met een vriend die gespecialiseerd was in technische automatisering, zijn we gaan experimenteren met een combinatie van Kodak en Nikon-fotosystemen. De eerste hebben we in 1992 geïnstalleerd in Bobbejaanland.”
Groeiend klantenbestand
Het systeem was een groot succes. Alle grote pretparken in Europa haastten zich naar Bijl: “Legoland, Warner Brothers Movie World, Cowboywereld; iedereen kwam bij ons. Kodak wilde ons zelfs wel overnemen, maar daar zijn we niet op ingegaan. Eerst opereerden we nog ad hoc, maar door het groeiende klantenbestand moesten we al snel een stevig gestructureerde organisatie opzetten. Je zag toen ook dat de markt veranderde: de meeste parken waren eerst nog echte familiebedrijven, maar ze werden stuk voor stuk overgenomen door investeringsmaatschappijen.” Kortom het werd harde business.
Marktleider
Image+ heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld tot marktleider in Scandinavië en heeft daarnaast klanten in de Benelux, Duitsland, Frankrijk, Polen en Roemenië. “Onze B.V. heeft nu 35 parken met meer dan honderd systemen onder haar hoede. We installeren de camera’s, we doen het onderhoud en middels software kunnen we de apparatuur op afstand monitoren en upgraden.” In Zuidbroek houdt Image+ Digital B.V. kantoor. Hier is ook de technische afdeling gevestigd. In totaal werken er 10 mensen in Zuidbroek en in het hoogseizoen bemannen zo’n 50 mensen de fotoverkooppunten op de parken. “De seizoenen worden trouwens steeds langer”, merkt Bijl op. “Dankzij toenemende indoormogelijkheden en activiteiten rond Kerst en Halloween zijn de parken tegenwoordig vaak 365 dagen per jaar open.”
Robuust systeem
In de loop der jaren heeft de concurrentie niet stilgezeten, maar Bijl vreest haar niet. “Wij zijn onderscheidend in onze kwaliteit en service. We hebben een heel robuust systeem. Als er eens een storing is, dan springt onze technische dienst gelijk in een busje om het ter plekke op te lossen.” Verder houdt Bijl de laatste ontwikkelingen op het gebied van camera’s en sensoren scherp in de gaten en bezoekt hij regelmatig toonaangevende beurzen.
Uitbreiden
Of Bijl nog ambities heeft? “Ikzelf geef het stokje binnenkort over aan Tiny Bijlstra”, antwoordt Bijl. “Zij is nu Chief Operating Officer. Momenteel treed ik nog een beetje op als coach. Maar wat het bedrijf betreft; Image+ wil zeker de grootste blijven in Scandinavië en nog verder uitbreiden in Oost-Europa, Frankrijk en Finland. De Verenigde Staten zijn niet in beeld, want dan zou je je daar ook moeten vestigen. Nee, we richten ons liever op Europa.”