Heiploeg zet garnaal prominent op het menu

Vroeger genoot je bijna uitsluitend tijdens de kerst, in een cocktail, van de smaak van garnalen. Tegenwoordig kom je garnalen tegen in tapasschotels, maaltijdsalades, op pizza’s, enzovoort. “We spelen ook in op de seizoenen, zoals nu met de barbecuespiesjes”, vertelt Hans Luit. Hij is directeur bij Heiploeg, het Zoutkamper bedrijf dat de garnaal prominent op het menu zet.

Toch was het niet altijd hosanna bij Heiploeg. In 2014 ging het bedrijf failliet, waarna het werd overgenomen door Parlevliet & Van der Plas. Dat betekende een kentering in de bedrijfsvoering. Luit: “We richten de focus op nieuwe producten, de klant en de markt. Met een heel breed pallet aan producten, denk aan tapas en snacks, spelen we in op trends en seizoenen. Daarnaast is er enorm geïnvesteerd in machines, verpakkingslijnen en product ontwikkeling.”

Private label
De nieuwe aanpak leidde tot een snelle omzetgroei. “Volgend jaar breiden we uit met 6.000m2”, vertelt Luit. “Niet alleen de garnaal is verantwoordelijk voor die groei. Ook inktvis, mosselen, ansjovis, rivierkreeftjes, enzovoort, behoren tot ons assortiment.” Voor bijna alle supermarktketens verzorgt Heiploeg het private label. Haar klanten, veelal retailers, vind je van Denemarken tot in Spanje.

Groei en duurzaamheid
Heiploeg is van groot belang voor de werkgelegenheid: zo’n 500 mensen vinden er werk. Luit: “We automatiseren waar mogelijk, maar veel menskracht blijft nodig voor het verpakken en schakelen in productsamenstellingen. Duurzaamheid staat hoog in het vaandel geschreven: alle producten worden duurzaam gevangen en op het dak van de fabriek liggen maar liefst 3400 zonnepanelen. Ook qua vervoer proberen we zo duurzaam mogelijk te zijn. We rijden altijd met volle vrachtwagens naar de distributiecentrums van onze grote vervoerders. Deze grote vervoerders combineren weer de vrachten van de verschillende leveranciers. Zodat ook zij met volle vrachten naar de distributiecentrums van de retailers rijden.”

www.heiploeggroup.com