BANO: publiek raken met techniek

BANO is een zeer succesvol evenemententechniekbureau uit Groningen, of zoals ze het zelf zeggen: ‘state-of-the-art event technology’. Daarbij moet je denken aan alles wat er op technisch gebied komt kijken bij de organisatie van grote evenementen, zoals licht, beeld, geluid, podia, decor en standbouw, inclusief alle apparatuur, materialen en technici. En dat op het hoogste niveau, voor internationale opdrachtgevers als Google, Hewlett Packard en Endemol, nationale klanten als AEGON. KLM en KvK en regionale klanten als MartiniPlaza en Noorderpoort.

Hoewel je dat misschien niet zou verwachten, is BANO een familiebedrijf. CEO Erwin Balkema: “Het begon allemaal met een klein geluidverhuurbedrijfje, dat mijn ouders in de jaren ’60 uit liefhebberij hebben opgericht, toen nog met twee draaitafels, een microfoon, een versterker, een mengpaneeltje en twee zelfgebouwde luidsprekers in een oude VW Kever.” Ruim een halve eeuw later verhuurt BANO nog steeds audiovisuele apparatuur, maar dan op een veel grotere schaal en met veel meer disciplines in een totaalpakket. In plaats van de VW Kever van vroeger staat er nu een indrukwekkend wagenpark, met meerdere grote trucks.

PLAY button
Balkema: “Ons motto is engaging audiences, oftewel: publiek bereiken, raken en betrekken. We denken vooraf grondig na over wat een opdrachtgever wil bereiken en via welk creatief concept we dat kunnen realiseren. Dat concept vertalen we naar licht, beeld, geluid, apparatuur en de inrichting van zalen, beurzen, podia, stands en decors. In onze eigen werkplaats ontwerpen en bouwen we vervolgens alles wat we nodig hebben. De PLAY-button in ons logo symboliseert hoe we werken. Nadat we alles hebben bedacht en ontworpen hoeft de opdrachtgever als het ware alleen nog maar op PLAY te drukken en wij doen de rest.”

Eén partij
Ging het vroeger uitsluitend om het verhuren van AV-apparatuur, tegenwoordig draait het veel meer om het totaalplaatje – full-service – met advies, ontwerp, productie, opbouw, bediening en de afbouw. “Natuurlijk beschikken we nog steeds over een ruim assortiment aan eigen apparatuur”, legt Erwin uit. “En dankzij onze eigen standbouwafdeling kunnen we de meest uiteenlopende zaken leveren. Maar toch zit onze toegevoegde waarde met name in het totaalpakket. Opdrachtgevers hoeven niet met allerlei leveranciers individuele afspraken te maken en dan maar duimen dat alles goed gaat. Ze hebben met één partij te maken en wij regelen het!”

www.bano.nl